In gesprek met stakeholders
Omdat we actief zijn in vastgoed, bouw & techniek en de infrasector, hebben we te maken met een breed speelveld van stakeholders. We hechten veel waarde aan een open dialoog met onze stakeholders. Het stelt ons in staat om met onze bedrijfsvoering beter in te spelen op ontwikkelingen in de maatschappij. Als organisatie heb je immers impact op je stakeholders en andersom hebben stakeholders impact op de organisatie.
In 2023 zijn we op verschillende manieren het gesprek aangegaan met onze stakeholders, zoals hieronder omschreven en verder op hoofdlijnen toegelicht per stakeholdergroep in de tabel. Een aantal terugkerende onderwerpen van gesprek waren: onze toekomstvisie 2030, veiligheid in de bebouwde omgeving (van ontwerp tot realisatie) en van onze medewerkers, en ontwikkelingen omtrent duurzaamheid.
Stakeholder |
Type dialoog |
Gespreksonderwerpen |
||
---|---|---|---|---|
Opdrachtgevers, klanten en gebruikers |
• |
Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus |
• |
Algemene marktontwikkelingen |
• |
Bijeenkomsten |
• |
Maatschappelijke ontwikkelingen |
|
• |
Gebruikersonderzoeken |
• |
Specifieke klantontwikkelingen |
|
• |
Strategie 2030 |
|||
Medewerkers, OR en vakbonden |
• |
Beoordelingscyclus medewerkers (2x) |
• |
Ontwikkeling medewerkers & speerpunten medewerkersbetrokkenheidsonderzoek |
• |
Medewerkersbetrokkenheidsonderzoek (1x) |
• |
VGWM (Veiligheid, Gezondheid, Welzijn, Milieu), communicatie, sociale zaken, strategie en financiën |
|
• |
Ondernemingsraad (waaronder overlegvergaderingen met de bestuurders) |
|||
• |
Meerdere contactmomenten |
|||
• |
Regulier overleg |
|||
Aandeelhouders, andere kapitaal- en garantieverschaffers, belangenbehartiging, banken en analisten |
• |
Aandeelhoudersvergadering (1x) |
• |
Financiële en niet-financiële prestaties en verwachtingen |
• |
Buitengewoon aandeelhoudersvergadering (1x) |
|||
• |
Analistenbijeenkomsten |
|||
• |
Reguliere vergaderingen |
|||
• |
Meerdere contactmomenten |
|||
Leveranciers en onderaannemers |
Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus |
• |
Innovatie |
|
• |
Duurzaamheid |
|||
• |
Ketenverantwoordelijkheid |
|||
• |
Marktontwikkelingen |
|||
• |
Veiligheid |
|||
• |
Leveringszekerheid |
|||
(Lokale) Overheid en politiek |
Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus |
• |
Woningmarktontwikkelingen |
|
• |
Infrastructuur in Nederland |
|||
• |
Energietransitie |
|||
• |
Stikstof |
|||
• |
Milieu-impact |
|||
• |
Veiligheid |
|||
Brancheorganisaties, kennis- en onderwijsinstellingen |
Overleg met zowel inhoudelijke specialisten als directies en programmamanagers |
• |
Maatschappelijke ontwikkelingen |
|
• |
Trends |
|||
• |
Duurzaamheid |
|||
• |
Arbeidskrapte |
|||
• |
Imago |
|||
• |
Opleidingen |
|||
• |
Techniek |
|||
Maatschappelijke organisaties |
Meerdere contactmomenten per jaar op directieniveau |
• |
Milieu-impact |
|
• |
Biodiversiteit |
|||
Omwonenden, lokale gemeenschap, eindgebruikers |
• |
Bewonersavonden |
• |
Bereikbaarheid |
• |
Dag van de bouw |
• |
Duurzaamheid |
|
• |
Online dialoog |
• |
Veiligheid |
|
• |
Innovatie |
|||
• |
Energietransitie |
|||
• |
Impact van onze projecten op de omgeving |
|||
Verzekeraars |
Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus |
• |
Trends en ontwikkelingen in zowel de markt als de techniek |