In gesprek met stakeholders

Belangen en standpunten van belanghebbenden

Omdat we actief zijn in Wonen, Werken en Verbinden, hebben we te maken met een breed speelveld van stakeholders. Ons beleid voor stakeholderbetrokkenheid onderstreept onze toewijding om actief naar onze stakeholders te luisteren en met hen in gesprek te gaan. Door voortdurend in gesprek te blijven, proberen we de standpunten, zorgen en verwachtingen van onze stakeholders te begrijpen.

Deze gesprekken helpen ons om onze duurzaamheidsinitiatieven, projecten en processen beter af te stemmen op hun belangen. De inzichten uit deze dialogen ondersteunen ons bij het uitvoeren van een due diligence en het beoordelen van wat echt belangrijk is voor ons en onze stakeholders. Meer informatie is te vinden in ons Duurzaamheidsverslag - 'In gesprek met stakeholders'. 

In 2024 zijn we op verschillende manieren het gesprek aangegaan met onze stakeholders, zoals op hoofdlijnen toegelicht per stakeholdergroep in onderstaande tabel. Een aantal terugkerende onderwerpen van gesprek waren: onze bedrijfsstrategie 'Samen naar 2030', de financiële targets voor 2027, veiligheid in de bebouwde omgeving (van ontwerp tot realisatie) en van onze medewerkers, en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

Stakeholder  

Type dialoog 

Doel

Gespreksonderwerpen 

Opdrachtgevers en klanten  

  • Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus

  • Versterken van de relatie (langdurige samenwerking)

  • Inzichten verkrijgen in specifieke eisen en verwachtingen (opdrachtgevers)

  • Welke waarde wordt gehecht aan producten/ diensten en waar zijn verbeteringen mogelijk (klanten)

  • Beeld krijgen van toekomstige ambities en strategie, en hoe hierop in te spelen

  • Algemene marktontwikkelingen

  • Maatschappelijke ontwikkelingen

  • Gebruikersonderzoeken

  • Specifieke klantontwikkelingen

  • Strategie Samen naar 2030

  • Veiligheid

  • Duurzaam inkoopbeleid

Directie, medewerkers, OR en vakbonden 

  • Beoordelingscyclus medewerkers (2x)

  • Ondernemingsraad (waaronder overlegvergaderingen met de bestuurders)

  • Meerdere contactmomenten

  • Regulier overleg vakorganisaties

  • De percepties en ervaringen van werknemers (directie/medewerkers)

  • De belangrijkste onderwerpen (arbeidsomstandigheden, meldprocedures en pensioen) (OR)

  • CAO onderhandelingen, collectieve belangen werknemers (vakbonden)

  • Versterken van welzijn van medewerkers, duurzame werkplek en prestaties van de organisatie

  • Ontwikkeling medewerkers & speerpunten

  • VGWM (Veiligheid, Gezondheid, Welzijn, Milieu), communicatie, sociale zaken, strategie en financiën

Aandeelhouders, andere kapitaal- en garantieverschaffers, belangenbehartiging, banken en analisten

  • Aandeelhoudersvergadering (1x)

  • Buitengewone aandeelhoudersvergadering (1x)

  • Analistenbijeenkomsten

  • Reguliere vergaderingen

  • Meerdere contactmomenten

  • Deelname aan roadshows

  • Het bevorderen van vertrouwen, transparantie en samenwerking

  • Open communicatie over de financiele prestaties, risico’s/kansen en strategische doelen (aandeelhouders)

  • Transparantie over kredietwaardigheid, cashflow (banken, andere kapitaalverschaffers)

  • Inzicht in bedrijfsstrategie en prestaties (analisten)

  • Financiële en niet-financiële prestaties en verwachtingen

Leveranciers en onderaannemers 

Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus

  • Samenwerking te versterken, wederzijds begrip te bevorderen

  • Kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de toeleveringsketen waarborgen.

  • Innovatie

  • Duurzaamheid

  • Ketenverantwoordelijkheid  

  • Marktontwikkelingen

  • Veiligheid

  • Leveringszekerheid

(Lokale) Overheid en politiek 

Meerdere contactmomenten per jaar op verschillende niveaus 

  • Constructieve relatie onderhouden en samen werken aan gedeelde doelen.

  • Creëren van wederzijds begrip, afstemming en samenwerking in onderwerpen die de organisatie en de gemeenschap aangaan.

  • Woningmarktontwikkelingen

  • Infrastructuur in Nederland

  • Energietransitie

  • Stikstof

  • Milieu-impact

  • Veiligheid

Brancheorganisaties, kennis- en onderwijsinstellingen 

Overleg met zowel inhoudelijke specialisten als directies en programmamanagers

  • Het bevorderen van samenwerking, kennisdeling en innovatie

  • Bijdragen aan de ontwikkeling van de sector

  • Maatschappelijke ontwikkelingen

  • Trends

  • Duurzaamheid

  • Arbeidskrapte

  • Imago/reputatie

  • Opleidingen

  • Techniek

Maatschappelijke organisaties

Meerdere contactmomenten per jaar op directieniveau

  • Samenwerken aan maatschappelijke uitdagingen

  • Wederzijds begrip bevorderen en bijdragen aan duurzame en inclusieve oplossingen.

  • Milieu-impact

  • Biodiversiteit

Omwonenden, lokale
gemeenschap,
eindgebruikers

  • Bewonersavonden

  • Dag van de bouw

  • Online dialoog

  • Beperken van mogelijke negatieve impact

  • Bijdragen aan duurzame, sociale en economische ontwikkeling.

  • Inzicht krijgen in zorgen, verwachtingen en wensen met betrekking tot de impact van activiteiten op de leefomgeving (omwonenden/lokale gemeenschap)

  • Begrijpen hoe producten, diensten worden ervaren en waar verbeteringen nodig zijn (eindgebruikers)

  • Bereikbaarheid

  • Duurzaamheid

  • Veiligheid

  • Innovatie

  • Energietransitie

Impact van onze projecten op de omgeving

  • Omgevingscommunicatie

Heijmans onderkent en erkent het belang van een betekenisvolle dialoog met stakeholders over alle aspecten van de strategie en meer specifiek de duurzaamheidsaspecten. In dat verband en ter invulling van best practice 1.1.5 van de Nederlandse Corporate Governance Code is het Beleid inzake stakeholderdialoog ten aanzien van duurzaamheid opgesteld. Dit beleid is te vinden op de website van Heijmans bij Codes, statuten en reglementen (Heijmans.nl).  

In de bijlagen is een toelichting opgenomen van de samenwerkingsverbanden en Publiek-Private Samenwerkingen (PPS) waarin we actief zijn.

Deel dit verhaal