Financiële resultaten

Kasstroom en netto kaspositie

Omzet

De omzet in H1 bedroeg € 1.217 miljoen (2023: € 937 miljoen), en lag daarmee bijna 30% boven vorig jaar. Alle sectoren hebben bijgedragen aan deze groei.

In Wonen steeg de omzet mede als gevolg van de overname van Van Wanrooij. In totaal steeg de omzet in Wonen met ruim 48%. In Werken was sprake van een sterke omzetstijging met 24%. In Verbinden steeg de omzet op basis van een constante goede orderintake met 18%.

x € 1 miljoen

H1 2024

H1 2023

Omzet

Werken

Verbinden (exclusief Wintrack II)

Impact Wintrack II

Concern

Onderliggende EBITDA

EBITDA joint ventures

Afwaardering vastgoed- en grondposities

Acquisitiekosten

Retentiebonussen

Reorganisatiekosten

EBITDA

Afschrijving/amortisatie

Operationeel resultaat (EBIT)

Financiële baten en lasten

Resultaat joint ventures en geassocieerde deelnemingen

Resultaat voor belastingen

Winstbelastingen

Resultaat na belastingen

Onderliggende EBITDA

De onderliggende EBITDA marge stijgt naar een niveau van 7,5%. De onderliggende EBITDA steeg in H1 2024 naar € 91 miljoen (H1 2023: € 49 miljoen). Alle segmenten lieten een verbetering van de onderliggende EBITDA marge zien, mede gedreven door het feit dat alle segmenten een groei in omzet en dekkingsresultaat genereerden. De onderliggende EBITDA van Wonen in 2024 is inclusief van Wanrooij (H1 2023: exclusief van Wanrooij). Door de wijziging van de doorbelastingssystematiek van de holdingkosten daalden de concernkosten naar € 2 miljoen (H1 2023: € 8 miljoen); sinds 2024 wordt een groter gedeelte van de concernkosten doorbelast aan de segmenten.

Operationeel resultaat

Het operationeel resultaat (EBIT) over H1 2024 komt uit op € 48 miljoen (H1 2023: € 23 miljoen).  Het resultaat joint ventures steeg van € 2 miljoen naar € 5 miljoen, mede als gevolg van het resultaat deelnemingen van Van Wanrooij. De post retentiebonussen betreft de retentiebonussen (€ 4 miljoen) naar aanleiding van de acquisitie van Van Wanrooij. Heijmans heeft binnen de gebiedsontwikkeling Zuidplaspolder een afwaardering toegepast van € 4 miljoen.

De afschrijving/amortisatie stegen naar € 28 miljoen (H1 2023: € 20 miljoen). Deze post bevat onder andere € 3 miljoen amortisatie van de orderportefeuille van Van Wanrooij. Daarnaast weerspiegelt de stijging van de afschrijvingen de investeringen in elektrisch materieel, de uitbreiding van het elektrisch wagenpark en verdere industrialisering van vooral de woningfabriek in Heerenveen. Dit past in de strategische richting om materieel verder te elektrificeren en onze productie te industrialiseren.

Netto resultaat

Het netto resultaat steeg van € 18 miljoen in H1 2023 naar € 37 miljoen in de eerste zes maanden van 2024. De financiële baten en -lasten bedroegen per saldo een last van € 3 miljoen, dit betreft met name de rentelast van de overnamefinanciering voor Van Wanrooij.

Orderportefeuille

De orderportefeuille is verder doorgegroeid van € 2,8 miljard eind 2023 naar € 3,0 miljard eind H1 2024. Met inachtneming van het duidelijk hogere omzetniveau in H1 betekende dit per saldo een sterke orderintake. De stijging van de orderportefeuille in H1 bedroeg € 238 miljoen. Ook hier zagen we het beeld dat alle segmenten de orderportefeuille wisten te verhogen. Wonen steeg van € 989 miljoen naar € 1.099 miljoen. Werken liet een stijging zien naar € 885 miljoen (2023: € 786 miljoen). Verbinden tenslotte steeg licht naar een niveau van € 1.040 miljoen (2023: € 1.011 miljoen).

Netto schuldpositie, kasstroom en solvabiliteit

De netto schuldpositie kwam 30 juni 2024 uit op € 92 miljoen en de verwachting is dat we begin 2025 weer een netto positieve kaspositie te bereiken. In H1 2024 hebben we ook € 35 miljoen van onze term loan versneld afgelost, waardoor er op 30 juni 2024 nog € 30 miljoen van de originele € 80 miljoen openstaat. De stijging ten opzichte van eind 2023 is het gevolg van goede operationele resultaten en de stijging van woningverkopen in aanbouw. De netto schuldpositie is na een dividenduitkering van € 0,89 per aandeel over 2023 wat resulteerde in een cashdividend betaling van € 11 miljoen in mei.

De totale omvang van de investeringen ligt in lijn met de afschrijvingen. Het werkkapitaal bleef op een vergelijkbaar niveau als per jaareinde vorig jaar. Binnen het werkkapitaal was sprake van een stijgende positie onderhanden werk credit die het gevolg was van een toename van de omzet bij Werken en Verbinden. Het aantal woningen opgeleverd en onverkocht blijft zeer beperkt. Het saldo debiteuren / crediteuren bleef vergelijkbaar met vorig jaar.

Per 30 juni 2024 was de solvabiliteit 31% ten opzichte van 30% een jaar eerder. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door goede operationele resultaten en anderzijds door de versnelde aflossing van € 35 miljoen op de Term Loan met een lager balanstotaal tot gevolg.