Stappen vooruit in verduurzaming

Als toonaangevende partij in de sector wil Heijmans een leidende rol spelen in de verduurzaming van de leefomgeving. We kunnen het verschil maken door duurzaam te ontwerpen, met oog voor alternatieve en decentrale energiewinning, efficiënt (her)gebruik van resources en optimaal inzetten op comfort en beleving voor de gebruiker.

Als makers van de gezonde leefomgeving heeft Heijmans in 2018 de ambitie uitgesproken vanaf 2023 CO2-neutraal te willen zijn (scope 1 en 2). Dat gebeurt op vier manieren: onze mobiliteit, ons materieel, onze bouwplaatsen en onze kantoren. We zetten weer een stap in de goede richting met onze eigen mobiliteit. Per 1 januari 2023 kunnen medewerkers alleen nog een leasecontract voor elektrische personenauto’s kiezen. Huidige leasecontracten van brandstofauto’s zijn ingekort van vijf naar maximaal drie jaar. Het doel is dat we eind 2025 een emissievrij leasewagenpark hebben. Daarnaast zetten we Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) in waar diesel nog benodigd is.

Ook willen we grondstoffen en materialen zo efficiënt mogelijk inzetten en waar mogelijk hergebruiken. Dat kunnen we niet alleen. Wij behalen onze doelstellingen pas als wij onze samenwerkingspartners meenemen in de verduurzaming van onze activiteiten. Zo werd tijdens de uitvoering van groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan op Schiphol het te vernieuwen asfalt grotendeels hergebruikt.

Werk uitvoeren zonder daarbij CO2 of stikstof uit te stoten wordt steeds belangrijker, zeker in de buurt van natuurgebieden. Heijmans is vooruitstrevend bij het inzetten van emissievrij materieel zoals kranen, walsen en transportmiddelen. In de eerste zes maanden van 2023 werden 10 stuks nieuw, groot elektrisch materieel in gebruik genomen, waaronder vier rupsgraafmachines. Heijmans heeft nu 17 stuks groot elektrisch materieel in gebruik en daarnaast ruim een dozijn nieuwe elektrische materieelstukken besteld. Mede hierdoor komt haar ambitie om uiterlijk dit jaar CO2-neutraal te zijn ten aanzien van directe emissies dichterbij. Ondanks alle inspanningen gaan we dit doel in 2023 helaas nog niet realiseren. Dat neemt niet weg dat we met het oog op onze nieuwe strategie de lat hoog blijven leggen qua duurzaamheidsambities.

De uitdaging zit vooral in het reduceren van uitstoot tijdens de uitvoering van werkzaamheden. Enerzijds heeft dit te maken met toenemende vraag naar elektrisch materieel. Om te beginnen heeft de markt voor dit in eerste instantie fossiel aangedreven materieel, te maken met wachttijden door onder andere het wereldwijde tekort aan chips. Aangezien materieel vervolgens handmatig moet worden omgebouwd, zit de vertraging aan twee kanten. Anderzijds is er een cultuuromslag nodig bij zowel Heijmans als onze klanten. Traditionele patronen tijdens de uitvoering dienen te worden doorbroken opdat niet gemakshalve wordt gegrepen naar de goedkoopste maar naar de duurzaamste oplossing.