Outlook

Mede in het licht van het toegenomen orderboek, verwacht Heijmans voor heel 2023 een stijgende omzet. Bij Infra en Bouw & Techniek stijgt de omzet, die de omzetdaling in Vastgoed ruimschoots kan compenseren. Eerder gaven wij een outlook voor 2023 van een licht stijgende omzet bij een vergelijkbare onderliggende EBITDA (op een niveau van € 107 miljoen) als over 2022. Op basis van de goede voortgang in het eerste half jaar verwachten we dit niveau minimaal te kunnen realiseren, met inachtneming van de eenmalige kosten in het kader van 100 jaar Heijmans. De outlook van 2023 gecombineerd met onze goed gevulde orderportefeuille, geeft ook vertrouwen voor 2024.

De lange termijn-vooruitzichten voor onze sector blijven goed, gegeven de significante investeringen die vereist zijn om het woningentekort op te lossen, bescherming te bieden aan stijgende zeeniveaus, wisselende klimaatomstandigheden en het vormgeven van de energietransitie. Daarbij staan we aan de vooravond van een grote vervanging- en renovatieopgave van het Nederlandse wegennetwerk, inclusief bruggen en viaducten. Gelet op de uitdagingen waar Nederland voor staat, zou het goed zijn dat er snel weer een kabinet zit dat kan rekenen op vruchtbare samenwerking met het parlement.

De op 21 juni aangekondigde overname van Van Wanrooij ligt ter goedkeuring voor bij de Autoriteit Consument & Markt en deze wordt verwacht in het derde kwartaal van 2023. De mate waarin deze overname in 2023 bijdraagt aan omzet en EBITDA van Heijmans is afhankelijk van de datum van het effectueren van de transactie.